Prowadz Gabinet

Początek marketingu w Twojej placówce medycznej. Co potrzebujesz wiedzieć, żeby pozyskać pierwszych pacjentów?

Prowadzenie placówki medycznej, szczególnie na początku, wymaga skutecznej strategii marketingowej, aby dotrzeć do potencjalnych pacjentów. Ale od czego zacząć, aby przyciągnąć pierwszych klientów? Odpowiedź na to pytanie wydaje się być kluczowa dla sukcesu każdego gabinetu medycznego. W artykule omówię najważniejsze kroki, które warto podjąć, aby zbudować bazę pacjentów.

Przed rozpoczęciem działań marketingowych ważne jest, abyś dokładnie określiła charakter swojej placówki medycznej. Jakie usługi oferujesz? Jakie są godziny pracy? Czy planujesz wprowadzić karnety i pakiety? Jakich specjalistów zatrudnisz? Te odpowiedzi pomogą Ci zbudować bazę strategii marketingowej.

Następnym krokiem powinna być analiza SWOT, która pomoże Ci zidentyfikować mocne i słabe strony Twojej placówki. Tworzenie takiej analizy pozwoli Ci lepiej zrozumieć swoją pozycję na rynku i wyróżnić się spośród konkurencji. Pamiętaj, aby być szczerym i obiektywnym podczas analizowania swojej placówki.
Dodatkowo powinnaś próbować określić swoich pacjentów – jeśli zaczynasz może być trudniej, lecz podczas przyjmowania pacjentów w gabinecie możesz powoli ich identyfikować, rozmawiać z nimi. Z czasem odpowiedź na te pytania nie będzie trudna. Kiedy startujesz spróbuj sobie wyobrazić swoich idealnych klientów i określ gdzie oni są. To tak, jak podczas żeglugi określa się cel, do którego statek powinien dopłynąć, tylko wtedy kapitan wie jak mu idzie realizacja celu. Jeśli nie określisz swoich potencjalnych klientów, to dopiero po czasie możesz się zorientować, że właśnie kolejny raz sfrustrowałaś się, bo przyjęłam pacjenta, który nie pasuje do Twojego gabinetu, ponieważ wybrał najtańszą usługę i zajął Ci dużo czasu. Dlatego zapisz na kartce i spróbuj odpowiedzieć na te pytania, nie musisz od razu przygotować idealnych odpowiedzi. Każda kolejna próba przybliżyć Cię do kreślenia idealnych pacjentów, do których chcesz docierać.
Kto jest Twoimi potencjalnym pacjentem?(kobieta, mężczyzna, matka, ile ma lat) Gdzie pracują? Jak spędzają czas wolny? Z jakich usług korzystają? Poznanie grupy docelowej pomoże Ci lepiej dostosować swoje działania marketingowe i dotrzeć do właściwych osób.

Przeprowadź również analizę konkurencji, aby zrozumieć, jakie działania marketingowe podejmują inne placówki w Twojej okolicy. Sprawdź ich obecność w mediach społecznościowych, rodzaj treści, który tworzą, oraz opinie klientów. To pomoże Ci zidentyfikować luki w rynku i znaleźć sposoby na skuteczne konkurowanie. Z pewnością nie raz będziesz zaglądać do konkurencji, żeby mieć pewność, że jesteś na bieżąco, dlatego od razu przygotuj plik, najlepiej w arkuszu xls. Do kolumn oprócz nazwy gabinetu, lokalizacji, dopisz ceny usług, ogólną oceną treści. Wklej linki do mediów społecznościowych, żebyś nie musiała za każdym razem szukać od nowa. Analizę konkurencji prowadź minimum raz na pół roku, to ważne z perspektywy podnoszenia cen.

Dobra strategia marketingowa powinna mieć spójną identyfikację marki. Zadbaj o atrakcyjne i łatwe do zapamiętania logo, które będzie odzwierciedlać charakter Twojej placówki. Pamiętaj, że będzie ono wykorzystywane na różnych materiałach promocyjnych, dlatego powinno być łatwe w druku i graficznie przystępne. Logo, kolory, jeden rodzaj czcionki.

Obecność w internecie jest kluczowa. Oprócz posiadania własnej strony internetowej, warto inwestować w marketing w mediach społecznościowych. Traktuj swoją stronę internetową jak bazę, gdzie będziesz odsyłać klientów do pozyskania większej ilości informacji np. cen i opisu specjalistów. Instagram i Tiktok – tutaj sprawdzą się wideo i krótkie opisy problemów i rozwiązań jakie oferuje Twój gabinet. Prowadzenie profilu na Facebooku nie jest konieczne, lecz jeśli tworzysz treści na inne media to możesz dodawać to samo na swój fanpage na Facebooku. Wykorzystaj słowa kluczowe związane z oferowanymi usługami, twórz treści edukacyjne.

Rozważ współpracę z influencerami, którzy mogą promować Twoją placówkę w swoich mediach społecznościowych. Jeśli potrzebujesz wsparcia w dziedzinie marketingu, warto skorzystać z usług agencji specjalizującej się w marketingu medycznym. Dzięki temu będziesz miała pewność, że Twoja strategia jest zgodna z obowiązującymi przepisami i skutecznie dotrze do potencjalnych pacjentów.

Początek marketingu w Twojej placówce medycznej wymaga starannego planowania i podejmowania odpowiednich kroków. Pamiętaj, że skuteczna strategia marketingowa opiera się na zrozumieniu potrzeb i oczekiwań Twoich potencjalnych pacjentów oraz dostosowanie działań do Twoich zasobów.